Sunday, October 23, 2011

9. Vaba tarkvara kui oluline eeldus

Ja kui kord kirjutama hakata, siis paistab, et ei saa enam pidamagi.

Sellekordseks teemaks siis vabad tarkvaratooted ja minu kogemus nendega.

Olen oma varasest lapsepõlvest kasutanud MS'i tooteid. Kui õigesti mäletan, siis kunagi sai algust tehtud suisa MSDOS'ga ja sealt edasi Norton commanderi kasutamine, siis win 3.2, win 95, 98, 2000, xp, Vista (kahjuks sai ka seda proovitud) ja hetkel 7, millega olen kusjuures kõige rohkem rahul.

Koos Microsoft windowsidega'dega sai muidugi kasutatud ka Microsoft office'd, kuna päris esimest versiooni ei mäleta, siis toon välja office 2000, office xp, office 2003, office 2007. Sai proovitud ka Open office't kuid kardan, et vist pikaajaline microsofti toodete kasutamine, tekitas mus suhteliselt sama reaktsiooni, et issand jumal, mis asi see veel on ja miks peaks keegi seda kasutama. Open office ei meeldi mulle tegelikult siiamaani väga.

Tulles nüüd tagasi õige teema poole, tooksin näiteks sellise linuxi nagu Ubuntu.

Loodan, et antud tarkvara siia teema alla ka sobib, sest ta on selle igati ära teeninud.

Aastaid tagasi mõtlesin, et prooviks uuriks ka veidi linuxit (uued teadmised ja kogemused kuluvad ikka ära). Seega hakkasingi otsima, et mida proovida täpsemalt, sai proovitud Fedorat (millega ma väga läbi ei saanud), Gentoo'd, mille ma käsurealt kompileerides ja installides suutsin vähemalt 7 korda nässu keerata, et siis aga jälle installiga algusest alustades, mõeldes, et miks kurat ma oma aega sellise jama peale kulutan, sest paistab, et mul sellest niikui nii asja ei saa tegelikult, kuid ometigi sai lõpuks gentoo paigaldatud ja enda üllatuseks ka tööle saadud ja isegi GUI seal peal jooksma lastud. Ning viimane katsetus oli Ubuntu'ga. Mis minu ülaltuseks oli hämmastavalt lihtne paigaldada ja peale mõningast uurimist osutus ka kasutamine mitte just arusaadavaks, ega peale mõningast uurimist ja mässamist hakkasid mõned asjad veidi kiiremalt minema kui varem.

Veel suuremaks üllatuseks oli asjaolu, et Ubuntu installika sain kas lihtsalt netist tõmmata, või siis (NÜÜD TULEB TÄIELIK EPIC ÜLLATUS) ei tea kas selline võimalus on ka praegu, kuid tellisin UBUNTU installikad Ubuntu kodulehelt. Tellisin 2 koopiat igast versioonist (32bit, 64 bit ja server ) nüüd siis üllatuse koht..... Ma ei maksnud selle eest sentigi, plaadid saadeti teele Aafrikast, kui ma just ei eksi ja toimetati mulle koju kätte, ilma et ma oleks maksnud nii plaatide, tarkvara kui kohaletoimetamise eest.

Sellest päevast on Ubuntu minu silmis midagi teistsugust. Ma pole seda ikka veel igapäevaselt kasutama hakanud, kuid mõte sellest pole kadunud. Lähipäevadel lükkangi ühte arvutisse uue ketta sisse ja proovin foorumeid ja sõprade abi kasutades installida endale täisfunktsionaalse linuxi masina, kus toimiks web server, ftp server jne jne jne.

No comments: